Domingo,

15th of June – Fifty years ago to the day Tony Brooks, driving a G.A. Vandervell Vanwall 57, wins the Belgian Formula 1 Grand Prix. It was the first time the Spa-Francorchamps circuit used the layout that would valid up until the late 1960s. At the same race Maria Theresa de Filipis made history by being the first woman ever to participate at a Formula 1 Grand Prix.

*

Giulio Cabianca 15/6/1961, morres Giulio Cabianca.

Piloto com sucesso considerável na Itália ao volante de esportivos, Cabianca chamou a atenção de Enzo Ferrari quando venceu o GP de Nápoles de Formula 2 em 1958 e ao manter a 5ª colocação até o abandono durante a estréia na Formula 1, pilotando a Maserati 250F de Jo Bonnier no GP da Itália. Foi contratado pela Scuderia Ferrari para continuar competindo com esportivos, mas teve que cuidar da sua carreira sozinho enquanto à F1. Ele procurou Ottorino Volonterio e conseguiu a Maserati 250F deste piloto amador endinheirado emprestada para participar do GP da Itália de 1959 e no ano seguinte conseguiu descolar da Scuderia Castellotti um Cooper-Ferrari com o qual terminou em um excelente 4º lugar neste mesmo evento. Foi neste mesmo carro que ele acabou sofrendo um acidente fatal em 1961 no circuito de Modena. O carro saiu da pista em alta velocidade, presume-se que o acelerador emperrou, passou desgovernado pelo portal de entrada do autódromo e acertou um táxi em cheio. Cabianca, o motorista do táxi e seus dois passageiros faleceram neste trágico acidente.

Nasceu: 19 de fevereiro de 1923 em Verona na Itália.
Faleceu: 15 de junho de 1961 em Modena na Itália aos 38 anos.

*

James Hunt 1992 15/6/1993, James Simon Wallis Hunt dies.

James Hunt made a first impression in motor racing with frightening accidents in Formula 3. But once he graduated into Formula 1 with Lord Hesketh’s March privateer team, his career progressed well. Winning the 1975 Dutch Grand Prix at Zandvoort, now in the Postlethwaite-designed Hesketh 308, opened the doors to replace Emerson Fittipaldi at McLaren the following season. Hunt took the title challenge all the way to the final race at Mount Fuji where third place in torrential rain was enough to secure the title. Having reached the pinnacle, James somewhat seemed to have lost a target to focus on and his career went into a dive. He retired in 1979, finding F1 too dangerous and not worth the risk. After a couple of years away he returned as a TV commentator for the BBC and got more than once in hot water for his laid back commentary style. James from a heart attack at his home at the age of 45, shortly after having asked his fiancée Helen to marry him.

Born: 29th of August 1947 in Belmont, UK;
Died: 15th of June 1993 in London, UK, aged 45.

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s